بیداری در عصر انتظار

Awakening at the expected age

بیداری در عصر انتظار

Awakening at the expected age

اندکی راجع به دیوار ندبه در بیت المقدس

چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱ ب.ظ

دیوار ندبه، به بخشی از دیوار باختری مسجد الاقصی گفته می شود که برای ادیان ابراهیمی از تقدس ویژه ای برخوردار است . . .

به اعتقاد یهودیان، این دیوار، بخشی از هیکل سلیمان است که پس از سالها همچنان باقیمانده است. مسلمانان هم -که آن را دیوار براق می خوانند- معتقدند که پیامبر گرامی اسلام، در سفر خود به معراج، مرکب خود را به این دیوار بستند (براق نام مرکبی بهشتی است).


از آنجا که یهودیان، این دیوار را از جمله آثار باقیمانده از هیکل سلیمان می‌دانند، همواره درصدد به دست آوردن آن بودند. تفریباً از قرن ۱۰ بود که تلاش‌هایی برای تصرف آن صورت می‌گرفت که اوج آن در سده‌ی ۱۳ بود. تا حدی که در شهریور ۱۳۰۱، یهودیان با مسلمانان، بر سر تصاحب دیوار درگیر شدند. طی این جریان – که به انقلاب براق مشهور است- عده‌ای از دو طرف، کشته شدند. در آن زمان، قیمومیت فلسطین در دست انگلستان بود و به همین خاطر، انگلستان درباره‌ی این موضوع داوری نمود. نتیجه این شد که دیوار براق، در دست مسلمانان بماند اما یهودیان، به شرطی که از وسایل ویژه‌ی عبادت خود استفاده نکنند، می‌توانند از آن زیارت کنند.


سال‌ها بعد، در پی اشغال بیت‌المقدس به وسیله‌ی نیروهای اسراییلی در سال ۱۳۴۶، سربازان، خانه‌های اطراف دیوار را خراب کردند و محوطه‌ای جهت انجام مراسم عبادی یهودیان ساختند. از آن زمان تا کنون، اداره‌ی دیوار براق در دست اسراییل است.

اعتقاد یهودیان

در متون کهن یهودی نام «دیوار غربی معبد» ذکر شده است، اما شک وجود دارد که این دیوار یادشده، همین دیوار غربی امروز است یا دیوار دیگری در محدوده‌ی معبد. در گذشته از همین دیوار که امروزه وجود دارد، به عنوان دیوار غربی نام استفاده کرده‌اند. البته نام دیوار ندبه از نام عربی آن (المبکئ) به معنی مکان گریستن گرفته شده است، اما اکنون، همانگونه که گفته شد، مسلمانان به آن دیوار براق می‌گویند.

در ویکی پدیا آمده که دیوار ندبه، مقدس ترین مکان عبادت یهودیان است.

دیوار ندبه در حال حاضر

در حال حاضر، اداره‌ی دیوار ندبه در دست مرکزی اسراییلی به نام بنیاد کوتل است که زیر نظر وزارت امور مذهبی اسراییل فعال است. گفتنی است در تمام روزهای سال و در تمامی ساعات شبانه‌روز، تمامی افراد، چه مسلمان و چه یهود و …، می‌توانند از آن دیدن کنند.

حضور در کنار دیوار ندیه در میان مقامات آمریکایی و بویژه روسای جمهور آن سابقه ای طولانی دارد چون “باراک اوباما” که در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ به سرزمین های اشغالی سفر کرده بود نیز در کنار دیوار ندبه حاضر شده بود.

پیش از اوباما، جرج بوش نیز در سفر به سرزمین های اشغالی برای زیارت به محل دیوار ندبه رفته بود و برای برآورده شدن آرزوهایش دعا کرده بود.


جرج بوش در کنار دیوار ندبه



#منجی موعود


  • .. تقی زاده

نظرات  (۱)

سلام.
ممنون.مفیدبود.
پاسخ:
سلام عزیزم
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی