بیداری در عصر انتظار

Awakening at the expected age

بیداری در عصر انتظار

Awakening at the expected age

نقش زنان در انقلاب حضرت مهدی موعود (عج)

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰ ب.ظ

بدون تردید، نقش زنان در تاریخ اسلام، نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای بوده و هست. در صدر اسلام، زنانی چون نسیبه را مشاهده می کنیم که در جنگ احد از رسول خدا (ص) دفاع می کرد و در این راه زخمی گردید. و نیز در جنگ احد، بدن امام علی (ع) پر از زخم شده بود، به طوری که بدن آن حضرت از شصت جا جراحت سخت برداشت. پیامبر اکرم (ص) دو زن را به نام سلیم و ام عطیه مأمور مداوای حضرت علی (ع) نمود، و آنها طبق ماموریت به زخم بندی مشغول شدند.

همچنین نقش پر اهمیت زهرای اطهر (س) در دفاع از حریم ولایت، و رسوایی غاصبان خلافت، امری است روشن و معلوم که در جای خود بحث شده است. زنان در انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) نیز دارای نقش مهمی هستند.

چنانکه امام صادق (ع) به مفضل بن عمر می فرماید: «با حضرت قائم (عج) سیزده زن همراه است. عرض کرد: آنها چه کار می کنند؟ حضرت فرمود: مجروحین را مداوا و بیماران را پرستاری می کنند، همانطور که در زمان پیامبر (ص) چنین بود.» (اثبات الهداه، شیخ حر عاملی، ج ۷، ص ۱۵۰)

و نیز امام باقر (ع) فرموده است «سوگند به خدا، سیصد و اندی مرد می آیند که در میانشان ۵۰ نفر زن هستند، در مکه اجتماع می کنند بی آنکه قبلا وعده داده باشند، آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است.» (بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۵۲، ص ۲۲۳)

با توجه به این مقدمه می‌توان گفت:

الف. در دیدگاه اسلام، حضور زن در امور اجتماعی، یک مسئله پذیرفته شده است و می‌توان برای آن، مؤید‌هایی را ذکر کرد:

۱٫ حضور جدی حضرت زهرا علیها السلام و زینب کبرا علیها السلام در امور اجتماعی و سیاسی.

۲٫ حضور زنان در میان سپاهیان پیامبر صلی الله علیه و آله که وظایفی همچون رساندن آب و غذا به رزمندگان، پرستاری مجروحان، تهیه دارو، رساندن مهمات، انتقال شهدا، تشویق رزمندگان و… داشتند. چنین چیزی را در سیره جنگی حضرت امیر علیه السلام نیز می‌توان دید؛ مثل داستان حضور زنی به نام سُوده حمدانی در جنگ صفین که رزمندگان را علیه معاویه تشویق می‌کرد.

ب. از آن‌جا که سیره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام است، قطعاً در دولت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز زنان از یاری آن حضرت محروم نخواهند بود. چنان که امام صادق علیه السلام  در مورد فعالیت آنها فرمود: «زنان همان کارهایی را که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله انجام می‌دادند، در زمان حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز انجام خواهند داد».(اثبات‌الهداه، ج۳، باب۳۲، فصل۴۸، ص۵۷۵، ح۷۲۵)

در برخی روایات فقط به گونه اجمال به حضور زن تأکید شده و نامی از تعداد آنان برده نشده است. در برخی روایات به سیزده زن اشاره دارد که هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با ایشان خواهند بود.(اثبات‌الهداه، ج۳، باب۳۲، فصل۴۸، ص۵۷۵، ح۷۲۵)

البته این روایت، تعداد زنان رجعت‌کننده در زمان ظهور حضرت را بیان می‌کند. همچنین برخی روایات تعداد زنان را در جمع یاوران اصلی حضرت، پنجاه نفر بیان کرده‌اند؛ در دسته دیگری از روایات، تعداد یاران زن تا چند هزار نفر برشمرده شده است.(نشانه‌هایی از دولت موعود، ص۸۳)

البته این زنان غیر از یاوران اصلی حضرت هستند.

در نتیجه می‌توان گفت با توجه به سیره نبوی و علوی، حضور زن در حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و میان یاران آن حضرت، امری مسلّم است، ولی باید توجه داشت که یاری رساندن زنان به حضرت (بر خلاف آنچه به ذهن متبادر است) به جبهه جنگ منحصر نیست؛ بلکه عرصه‌های مختلفی چون حوزه فرهنگ و سیاست، امور اجتماعی و تربیتی را نیز در برمی‌گیرد. حوزه‌هایی که در آنها میدان یاری برای زنان با حفظ کرامت آنها، باز است و زنان در حکومت حضرت می‌توانند در این عرصه‌ها نقش داشته باشند.

برگرفته از کتاب آفتاب مهر «انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)»


  • .. تقی زاده

نظرات  (۱)

ان شاالله که از یاران واقعی حضرت مهدی(عج) باشیم.
پاسخ:
ان شاءالله...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی